Μαθητές των Ε' και Στ' τάξεων του σχολείου μας ψάλλουν τα εγκώμια

Λεπτομέρειες

 

Όπως κάθε Μεγάλη Παρασκευή, έτσι και φέτος τα μεγάλα παιδιά του Σχολείου μας μαζί με μαθητές της Β/θμιας-πρώην δικούς μας μαθητές ψάλλουν τη β? στάση από τα Εγκώμια, το «Άξιόν εστι», με την καθοδήγηση, για άλλη μία φορά, του Δ/ντή μας κ. Ν. Παπασταύρου. Φέτος όλοι λένε πως τα είπαμε καλύτερα από κάθε άλλη φορά και έτσι είναι, γιατί φέτος τα παιδιά που ψάλλουν είναι περισσότερα από τις προηγούμενες χρονιές και όλα δείχνουν πως το έχουν πάρει πολύ πιο σοβαρά. Υπάρχει, άλλωστε, μεγαλύτερη τιμή από το συμμετέχουν και αυτά στην κηδεία του αδίκως σταυρωθέντος Θεού τους;

Παγκόσμια Ημέρα Ποίησης...

Λεπτομέρειες

... και οι μαθητές του σχολείου μας διαβάζουν στίχους

γνωστών Ελλήνων και ξένων ποιητών.

Περιμένοντας την Παγκόσμια Ημέρα Ποίησης (21 Μαρτίου):

Λεπτομέρειες

Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Ποίησης, την π. Παρασκευή αιφνιδιάσαμε τους μαθητές των Β?, Γ? και Δ? τάξεων (οι Ε? και Στ? μας έκαναν εντατικές πρόβες για τη γιορτή της 25ης Μαρτίου και δε γινόταν να τις απασχολήσουμε, ενώ η Α? είναι ακόμα «μικρή» και δεν έχει προλάβει να έρθει καλά καλάσ?επαφή με την ποίηση), ζητώντας από τον καθένα έναν τίτλο ή λίγους στίχους από ένα ποίημα που έχουν αγαπήσει.

Δείτε τις απαντήσεις τους, που παρουσιάζουν πραγματικά ιδιαίτερο ενδιαφέρον:

Τάξη Β?:

-Το τραγούδι του κλόουν (Γ.Μ.Μαρίνος)-Βισέλντα, Μερόπη, Μιχάλης

-Ο παπαγάλος (Ζ. Παπαντωνίου)-Δέσποινα, Χριστίνα

-Η μικρούλα Μαργαρίτα-Γιώργος

-Μια φορά ένα παπί (βιβλίο Α?)-Αναστασία

-Το ποταμάκι (Ζ. Παπαντωνίου)-Γιάννης, Πάρης

-Ο χαρταετός-Πέτρος

Ένα παιδί δεν έδωσε απάντηση.

Τάξη Γ?:

-Ένα το χελιδόνι (Οδυσσέας Ελύτης)-Ανέστης

-Είμαι το Φθινόπωρο (Μάρω Λοΐζου)-Συμεών

-Το τραγούδι των Σειρήνων (Δ. Σαββόπουλος)-Κατερίνα Ιβ, Κων/νος Χ

-Ιλιάδα (Όμηρος)-Ιωάννα, Κων/νος Γ

-Ο εφιάλτης της Περσεφόνης (Ν. Γκάτσος)-Ελπινίκη

-Ο Γίγαντας (Κ.Χ.Μύρης)-Αναστασία, Δημήτρης

-Ο Έκτορας κι η Ανδρομάχη (Ι. Καμπανέλλης)-Γιώργος Τρ.

-Ο καμπουράκος (Χάγερ-Μπουφίδης)-Αθανασία

Κάποια παιδιά θυμήθηκαν κι έγραψαν τους παρακάτω στίχους:

-Δεν έχεις πού να κοιμηθείς/δανείσου το παπούτσι μου (από το ποίημα «Το τραγούδι του κλόουν» του Γ.Μ.Μαρίνου)-Πέτρος

-Όταν έχουν πόλεμο/η γη έχει πονόλαιμο/πονάει η καρδιά της/και κλαίνε τα παιδιά της. (Γ. Μαρίνος)- Στέλλα

-Δώσε προκοπή στη νιότη/αϊ-Δημήτρη μου στρατιώτη. (Β. Ρώτας)-Γιώργος Μ

Ένα παιδί έγραψε έναν στίχο όχι ποιητικό από τραγούδι, ένα άλλο δεν έδωσε απάντηση.

Τάξη Δ?:

-Ήταν ένα μικρό καράβι-Μιχαέλα

-Το τραγούδι του κλόουν (Γ.Μ.Μαρίνος)-Χαρά

Τα πιο πολλά παιδιά θυμήθηκαν κι έγραψαν τους παρακάτω στίχους:

- Στίχο ή στίχους από τον εθνικό μας ύμνο: Φώτης, Χριστίνα, Γιάννης, Σίμος, Καλλιόπη

-Δεν έχεις πού να κοιμηθείς/δανείσου το παπούτσι μου/δεν έχεις πού να ζεσταθείς/δανείσου την καρδιά μου. (Από «Το τραγούδι του κλόουν» του Γ.Μ.Μαρίνου)-Αναστασία

-Σ? αυτό το σπίτι που ?ρθαμε/ πέτρα να μη ραγίσει/κι ο νοικοκύρης του σπιτιού/χρόνους πολλούς να ζήσει. (Από τα παραδοσιακά μας χριστουγεννιάτικα κάλαντα)-Καίτη

-Πάνω στην άμμο την ξανθή/γράψαμε τ? όνομά της (Οδ. Ελύτης)-Χρήστος Μπ

-Δύο συ και τρία ?γώ/πράσινο πεντόβολο/μπαίνω μέσα στον μπαξέ/γεια σου κύριε μενεξέ. (Οδ. Ελύτης)-Αντωνία

-Ένας μέρμηγκας κουφός με πήρε απ? το χέρι/είμαι λέει ο πιο σοφός σ? ολόκληρο τ? ασκέρι/και τα σοφά του τα μερμηγκάκια/χειροκροτάνε μ? ενθουσιασμό (Μ. Λοΐζος)-Αντώνης

-Στου σχολειού μου την αυλή/ένα μαύρο ζει σκυλί/το φωνάζουνε Αράπη/το σκυλί του επιστάτη-Μαρίνα

-Μάνα μου, βγάλε τη στολή/τη χιλιοματωμένη/της λείπουν τα κουμπιά (Δ. Γιαννουκάκης)-Αναστάσης

Ένα παιδί έγραψε γλωσσοδέτη, ενώ 9 παιδιά δεν έδωσαν απάντηση.

Συμπεράσματα:

-Ζητήθηκε από 51 μαθητές μας (τους μισούς περίπου του Σχολείου) να θυμηθούν ένα ποίημα (τίτλο ή στίχους). Τα 12 παιδιά δεν κατάφεραν να θυμηθούν κάτι (23,53% ή περίπου το 1/4)-μεγάλος αριθμός, κρίμα!

- Τα 39 παιδιά που θυμήθηκαν κάποιο ποίημα, τα κατάφεραν άλλα με τη βοήθεια της Γλώσσας, άλλα της Μουσικής, άλλα της Ευέλικτης Ζώνης, ενώ άλλα θυμήθηκαν ποίημα από σχολική γιορτή ή από τη σχολική ζωή (κάλαντα, εθνικός ύμνος).

-Και μία πραγματική έκπληξη: «Το τραγούδι του κλόουν» του Γ.Μ.Μαρίνου, που τα παιδιά συνάντησαν στη Β? τάξη, το θυμούνται ακόμη μαθητές της Δ? τάξης, αλλά είναι και το δημοφιλέστερο ποίημα στο Σχολείο μας, καθώς το αγαπάνε 6 από τα 39 παιδιά που απάντησαν (15,38%)!!! Αξίζει, λοιπόν, να το θυμηθούμε όλοι:

Το τραγούδι του Κλόουν

Δεν έχεις που να κοιμηθείς, δανείσου το παπούτσι μου
δεν έχεις πού να ζεσταθείς, δανείσου την καρδιά μου

Δεν έχεις πού να πιεις νερό, ξεδίψασε στο δάκρυ μου
δεν έχεις πού να ονειρευτείς, δανείσου τα όνειρά μου

Κρύβω βαθιά στις τσέπες μου, δυο ψίχουλα ψωμί,
κρύβω τον ήλιο, τα πουλιά, κι ένα άσπρο γιασεμί

Κι όλα θα γίνουν αύριο, καρβέλια, χρώματα πολλά
για να χορτάσουν των παιδιών μάτια και στόματα.

 

Περιμένοντας την Παγκόσμια Ημέρα Παιδικού Βιβλίου

Λεπτομέρειες

Σήμερα, 30/3/2016, ζητήσαμε από όλα τα παιδιά του Σχολείου μας να μας απαντήσουν γραπτά στο ερώτημα:

Ποιος είναι ο βασικότερος λόγος για τον οποίο διαβάζουμε «εξωσχολικά» βιβλία;

Χαρείτε τις απαντήσεις τους:

Α? τάξη:

-Γιατί είναι όμορφα και μου αρέσουν. Ναταλία

-Για να είμαστε σοφοί. Δημήτρης

-Γιατί μου αρέσουν. Μαίρη

-Γιατί μου αρέσει να διαβάζω. Αριάδνη

-Για να μαθαίνω. Κέλλυ

-Γιατί θέλω να μαθαίνω τι γράφουν τα βιβλία. Τάνια

-Γιατί θέλω να μαθαίνω γράμματα. Ηλίας

-Γιατί γινόμαστε σοφοί και μας ταξιδεύουν. Μπάμπης

-Γιατί θέλω να γίνω πολύ έξυπνος. Νίκος

-Γιατί γινόμαστε έξυπνοι. Χρήστος

-Γιατί μ? αρέσουν τα βιβλία. Βασίλης, Βιολένα

-Γιατί με τα βιβλία μαθαίνουμε πολλά πράγματα. Κατερίνα

-Γιατί τα βιβλία μας ταξιδεύουν. Θάνος, Λουκία

-Γιατί θέλω να γίνω σοφή. Μαρία

-Για να γίνουμε έξυπνοι. Νεφέλη

Β? τάξη:

-Γιατί μου αρέσουν. Βισέλντα

-Για να μαθαίνουμε πράγματα. Δέσποινα, Μιχάλης

-Για να μάθουμε γράμματα. Πάρης

-Για να γίνουμε καλύτεροι μαθητές. Κυριάκος

-Για να μαθαίνουμε τα καλά πράγματα. Χριστίνα

-Για να μάθουμε καινούρια πράγματα. Μερόπη

-Γιατί θέλω να διαβάζω. Γιάννης

-Γιατί, αν δε διαβάσουμε, δεν θα ξέρουμε. Αναστασία

-Γιατί μου αρέσει να διαβάζω. Πέτρος

Γ? τάξη:

-Γιατί αυτά τα βιβλία είναι πιο έξυπνα. Δημήτρης

-Για να μαθαίνουμε πολλά πράγματα και να γίνουμε σοφοί. Γιώργος Μ

-Για να μαθαίνουμε πράγματα που δε μαθαίνουμε στο σχολείο. Συμεών

-Για να μάθουμε κι άλλα πράγματα. Αθανασία

-Γιατί τα βιβλία είναι χρήσιμα, μας κάνουν καλό. Άγγελος

-Για να μάθουμε τι γράφουνε μέσα και για να μαθαίνουμε τις λέξεις. Πέτρος

-Για να μάθουμε να διαβάζουμε πιο καλά. Κων/νος Γ

-Γιατί γινόμαστε καλύτεροι άνθρωποι. Κατερίνα Ιβ

-Για να γίνουμε κάτι στη ζωή μας. Εύα

-Γιατί μας αρέσουν. Κατερίνα Τζ

-Για να μαθαίνουμε περισσότερα πράγματα. Ελπινίκη

-Για να μάθουμε άγνωστες λέξεις. Γιώργος Τρ

-Για να μάθουμε πράγματα. Κων/νος Χ

-Για να μαθαίνουμε ορθογραφία και για να ξεμπλέκεται η γλώσσα μας. Ανέστης

-Γιατί μου αρέσουν οι εικόνες. Αναστασία

-Για να μαθαίνουμε και να μορφωνόμαστε. Ιωάννα

-Για ν? αποκτάμε γνώσεις. Στέλλα

Δ? τάξη:

-Για να μάθουμε πράγματα. Αντώνης, Ιωάννης, Καλλιόπη

-Για να μαθαίνουμε πολλά πράγματα. Χρήστος Τζ

-Για να μαθαίνουμε κι άλλα πράγματα. Αναστασία

-Γιατί μαθαίνουμε κι άλλα πράγματα και γινόμαστε πιο έξυπνοι. Τένια

-Γιατί μαθαίνουμε καινούρια πράγματα. Αργύρης, Δημήτρης, Νικόλας, Χαρά

-Για να μαθαίνουμε και για να διαβάζουμε γρήγορα. Μιχαέλα

-Για να μορφωνόμαστε και να μαθαίνουμε καινούρια πράγματα. Χριστίνα

-Για να μορφωνόμαστε. Αγγελική, Σίμος, Σοφία

-Για να μάθουμε να διαβάζουμε σωστά. Αλέξανδρος, Αναστάσης, Αντωνία, Καίτη, Νίκος, Φώτης

-Γιατί τα βιβλία της Βιβλιοθήκης του Σχολείου μας είναι πολύ ωραία. Παντελής

-Για να μάθουμε την Ιστορία του λαού μας και γιατί τα βιβλία μας διδάσκουν πράγματα.

Μαρίνα

-Για να μη συλλαβίζουμε και για να τρέχει νερό η γλώσσα μας. Γλυκερία

-Γιατί τα θεωρούμε θησαυρούς και τα αγαπάμε. Άγγελος

-Για να περνάω ωραία τον χρόνο μου. Χρήστος Μπούσιος

Ε? τάξη:

-Για να μάθουμε να διαβάζουμε και στην τάξη. Δημήτρης Ταβανλής

-Γιατί τα βιβλία μας κάνουν καλό, όπως και τα σχολικά. Ελένη

-Γιατί τα παραμύθια μας ταξιδεύουν σε έναν άλλο κόσμο. Δημήτρης Τσαϊρίδης

-Για να μαθαίνω πράγματα που δεν ξέρω. Κατερίνα

-Γιατί μαθαίνουμε από αυτά και είναι πολύ σημαντικά. Παναγιώτης Τοπάλης

-Για να μαθαίνω καινούρια πράγματα. Αγνή, Γεωργία Κ

-Επειδή έχουν ωραίες ιστορίες και με ταξιδεύουν σε έναν κόσμο φανταστικό. Γεωργία Ρ

-Για να μάθουμε περισσότερα πράγματα. Χρήστος

-Γιατί μαθαίνουμε πράγματα που δεν μαθαίνουμε με τα σχολικά. Θοδωρής

-Για να ξεφεύγω από τα μαθήματα του σχολείου! Φιλαρέτη

-Γιατί είναι πολύ ωραία και μαθαίνουμε πολλά πράγματα. Μαρία Ζ

-Για να μαθαίνω. Γιάννης Κ. Τζ

-Για να έχω περισσότερη φαντασία όταν γράφω έκθεση. Ελευθερία

-Γιατί μας μεγαλώνουν τη φαντασία και μας βοηθάνε να μιλάμε ωραία στους συνανθρώπους μας. Στάθης

-Για να έχω στο μυαλό μου φανταστικά πράγματα, που με αυτά μπορώ να ταξιδέψω σε έναν μαγικό κόσμο. Χριστίνα

-Για να γίνομαι εξυπνότερη. Επίσης, όταν γράφω μια έκθεση, μπορώ να πάρω ιδέες από αυτά. Αρετή

Στ? τάξη:

-Γιατί μας πλουτίζουν το λεξιλόγιό μας, μαθαίνουμε καινούρια πράγματα και την ιστορία των προγόνων μας. Βασίλης

-Για να έχουμε πλούσιο λεξιλόγιο και να μην κάνουμε ορθογραφικά λάθη. Νίκος

-Γιατί μας βοηθάνε στην ανάγνωση και στην ορθογραφία. Αργυρώ

-Για να έχω μεγαλύτερη φαντασία και να μαθαίνω καινούρια πράγματα και ιστορίες. Τα βιβλία είναι σαν ένα πνεύμα φαντασίας!! Μιχαέλα

-Γιατί, όταν διαβάζω αυτά τα βιβλία, το μυαλό μου ταξιδεύει σε άλλους κόσμους και διαβάζω με τις ώρες. Γιάννης

-Για να περνάμε την ελεύθερή μας ώρα ευχάριστα. Δάφνη

-Γιατί αυτά τα βιβλία σε ταξιδεύουν σε έναν τόπο μαγικό. Επίσης, σου κρατάνε συντροφιά και θα είναι πάντα μια πόρτα ανοιχτή για σένα, όποτε θελήσεις να τα διαβάσεις. Αγγελική

-Γιατί ταξιδεύω μαζί τους σε διάφορους περίεργους κόσμους. Βαγγέλης

-Γιατί μαθαίνουμε ιστορίες από διάφορους τόπους. Ευαγγελία

-Γιατί με αυτά τα βιβλία μορφωνόμαστε και μπορούμε να μάθουμε πολλά και ενδιαφέροντα πράγματα. Αρετή

-Γιατί το διάβασμά τους μας βοηθάει. Κάποιοι από εμάς θέλουν να διαβάζουν περιπετειώδη βιβλία, άλλοι συγκινητικά κ.ά.  Ντανιέλα

Συμπεράσματα:

-Όλες οι απαντήσεις είναι ενδιαφέρουσες! Από τις πιο πρακτικές (πως τα βιβλία πλουτίζουν τις γνώσεις μας και μας βοηθάνε στην ανάγνωση, την ορθογραφία, το λεξιλόγιο, τις εκθέσεις) ως τις πιο προχωρημένες (αυτές που αναφέρονται στα ταξίδια και τη φαντασία!). Αν μας επιτρέπετε, κορυφαία θεωρούμε την απάντηση του Χρήστου Μπούσιου της Δ? και της Δάφνης της Στ?, που έχουν καταλάβει πως η ανάγνωση βιβλίων είναι ένας θαυμάσιος τρόπος να επενδύουμε και να πολλαπλασιάζουμε τον χρόνο μας!

-Έχουμε υπέροχες απαντήσεις ακόμη κι από παιδιά που δεν επισκέπτονται τη Βιβλιοθήκη του Σχολείου μας. Αυτό σημαίνει πως, ενώ ξέρουν την αξία των βιβλίων, κάτι τα εμποδίζει να τα διαβάσουν κιόλας-τι να ?ναι αυτό άραγε;

 

 

 

 

 

 

 

Παροιμίες για τη φιλία

Λεπτομέρειες

Παροιμίες για τη φιλία (με αφορμή μάθημα των Θρησκευτικών):

Δείξε μου τον φίλο σου να σου πω ποιος είσαι

Γιώργος Μ, Αθανασία, Ανέστης, Γιώργος Τρ, Κατερίνα Ιβ, Δημήτρης, Ελπινίκη

Ο καλός ο φίλος στην ανάγκη φαίνεται.

Ελπινίκη, Γιώργος Μ, Πέτρος, Αθανασία, Ανέστης, Γιώργος Τρ, Κατερίνα Ιβ, Δημήτρης

Αγάπα τον φίλο σου με τα ελαττώματά του.

Γιώργος Μ, Αθανασία, Ανέστης, Γιώργος Τρ, Δημήτρης, Ελπινίκη

Καινούριο φίλο έπιασες, παλιό μη λησμονήσεις. Πέτρος, Αθανασία

Βρήκε ο Φίλιππος τον Ναθαναήλ. Ανέστης, Αθανασία, Στέλλα, Ιωάννα, Δημήτρης

Μπροστά φίλος και πίσω σκύλος. Γιώργος Τρ, Πέτρος, Ανέστης, Ιωάννα

Οι καλοί λογαριασμοί κάνουν τους καλούς φίλους.

Ανέστης, Πέτρος, Αθανασία, Γιώργος Μ, Κατερίνα Ιβ, Ελπινίκη

Αν έχεις τέτοιους φίλους τι τους θέλεις τους εχθρούς. Γιώργος Μ, Στέλλα, Ιωάννα

Φίλος που έγινε εχθρός δεν ήταν φίλος ποτέ. Γιώργος Τρ, Ιωάννα

Όποιος έχει φίλο καλό έχει μεγάλο θησαυρό. Πέτρος, Αθανασία, Στέλλα

Ο διπρόσωπος φίλος είναι φίδι κολοβό. Πέτρος

Τον φίλο σου τον διαλέγεις, τον συγγενή σου όχι.

Αθανασία, Γιώργος Μ, Στέλλα, Κατερίνα Ιβ, Ιωάννα, Ελπινίκη

Αν δεν έχεις φίλο, είσαι με ένα χέρι. Γιώργος Τρ

Φίλος είναι αυτός που είναι πάντα κοντά σου. Εύα

Το νερό με τη φωτιά φίλοι δε γίνονται. Κατερίνα Ιβ

Ο χειρότερος τόπος είναι εκείνος όπου δεν έχεις φίλους. Ιωάννα

Στραβός βελόνα γύρευε μέσα σε αχυρώνα κι εσύ φιλία μου ζητάς στον 20ό αιώνα. Πέτρος

Από το βιβλίο της Σχολικής μας Βιβλιοθήκης «2.500 ελληνικές παροιμίες»

της Μ. Μιχαήλ-Δέδε:

Καινούρια αγάπη έπιασες, παλιά μη λησμονήσεις,

γιατί θε νάρθει ένας καιρός και θα μετανοήσεις.

Κάνε καλό στους φίλους σου να τόβρεις στην ανάγκη.

Ο παλιός και καλός φίλος είναι του σπιτιού ο στύλος.

Ο φίλος είναι γλυκός σαν μέλι και βαρύς σαν αλάτι.

Ο φίλος σε μία ώρα αξίζει μία χώρα.

Ο φίλος ο καλός ό,τι εύρει τρώγει.

Όταν χαρίζεις μαχαίρι χάνεται η φιλία.

Όποιος ζητάει φίλο χωρίς ελάττωμα μένει χωρίς φίλους.

Και μη πολλά στον φίλο σου κι ο φίλος βαρεθεί σε.

Η φιλία φέρνει κι έχθρα (αν δεν προσέξεις).

Φιλία αναγεννημένη μοιάζει με σούπα ξαναζεσταμένη.

Η φιλία με το κοντάρι κι η πραμάτεια με το μασχάλι (με το ζύγι).

Βλάφτει η πληγή εκείνη όταν φίλος σου τη δίνει.

Και από το βιβλίο της Ρούλας Παπανικολάου «Όταν λείπει ο γάτος»:

Μ? ένα ρόδο φίλο κάνεις, μ? ένα ρόδο τόνε χάνεις.

Κάλλιο έναν φίλο παρά χίλια γρόσια.

Όποιος θέλει ν? αρέσει καθενού δεν είναι φίλος κανενού.

Έκανες τον λύκο φίλο, κράτα και κομμάτι ξύλο.

Κύλησε ο τέντζερης και βρήκε το καπάκι.

   

Νέες Τεχνολογίες

   

Περιβαλλοντική Εκπαίδευση