Παροιμίες για το ψέμα-καλό μήνα σε όλους!

Λεπτομέρειες

Τις συγκέντρωσε στη διάρκεια του σχολικού έτους 2010-11 η Β? τάξη: Ηλίας, Παναγιώτης, Ανδριάνα, Νάντια, Θεοδώρα, Ελένη, Κατερίνα, Ιωάννα, Μαργαρίτα, Βασιλική.

-Ο ψεύτης και ο κλέφτης τον πρώτο χρόνο χαίρονται.

-Όποιος λέει ψέματα μπαίνει μες στα αίματα.

Όποιος λέει την αλήθεια έχει τον Θεό βοήθεια.

-Το ψέμα ψέμα ταΐζει και ψέμα μεγαλώνει.

-Το ψέμα σε κάνει μάγκα, όμως μετά σε τρώει η μαρμάγκα.

-Όποιος λέει ψέματα έχει κακά μπερδέματα.

-Ό,τι ψέμα και να πεις αυτό μπροστά σου θα το βρεις.

-Μια του ψεύτη, δυο του ψεύτη, τρεις και τον τσακώσαμε.

-Μια του ψεύτη, δυο του ψεύτη, τρεις και η κακή του μοίρα.

-Βρες μου έναν ψεύτη, να σου βρω κι εγώ έναν κλέφτη.

-Ακαμάτης άνθρωπος τον ψεύτη ξεπερνάει.

-Το ψέμα είναι αρρώστια κι η αλήθεια θεραπεία.

-Το ψέμα έχει κοντά ποδάρια.

-Το ψέμα είναι το αλάτι της αλήθειας.

-Το ψέμα ποτέ δε ζει για να γεράσει.

-Όποιος μαγειρεύει ψέματα στο πιάτο του τα βρίσκει.

-Πιο καλά πιάνεται ο ψεύτης από τον κουτσό.

-Το ψέμα ως την πόρτα φτάνει.

-Το ψέμα δεν έχει πόδια να σταθεί.

-Άλλα μου λεν τα χείλη σου κι άλλα μου λεν οι φίλοι σου.

-Με το ψέμα μπορείς να ξεγελάσεις πολλούς ανθρώπους, αλλά όχι για πάντα.

-Η ψευτιά διαρκεί μια ώρα και η αλήθεια μέχριτ ο τέλος του χρόνου.

-Το ψέμα θα γυρίσει όλη τη γη πριν η αλήθεια προλάβει να φορέσει τα παπούτσια της.

-Η τιμωρία του ψεύτη δεν είναι ότι δεν τον πιστεύουν, αλλά ότι αυτός δεν μπορεί να πιστέψει.

-Η αλήθεια είναι του Θεού, το ψέμα του διαβόλου.

-Ο καλός φοβάται το ψέμα. Ο κακός την αλήθεια.

Από τις κορυφαίες στιγμές που έχουμε ζήσει ήταν όταν, αναφερόμενοι στο ψέμα,  η Νάντια σηκώθηκε μες στην τάξη και μας είπε το παρακάτω κομμάτι απ? έξω:

«Η αλήθεια είναι σαν τον καυτό μεσημεριανό ήλιο. Κανείς δεν μπορεί να κάτσει από κάτω της για πολλή ώρα, Σε λίγο αναζητά τη σκιά του ψέματος».

Την ακούσαμε έκπληκτοι κι όταν τη ρωτήσαμε σχετικά, μας είπε πως τα λόγια αυτά τα είχε βρει παλιότερα σε κάποιο βιβλίο που είχε διαβάσει-βιβλιοφάγος γαρ-, αλλά δε θυμόταν τίτλο ούτε συγγραφέα. Θυμόταν όμως ακριβώς τα σπουδαία αυτά λόγια κι αυτό ήταν πάρα πολύ σπουδαίο?

 

 

Παροιμίες και παροιμιακές φράσεις για την υγεία

Λεπτομέρειες

Παροιμίες και παροιμιακές φράσεις για την υγεία-τις είχαν συγκεντρώσει μαθητές μας πριν από αρκετά χρόνια (οι μαθητές αυτοί είναι γύρω στα είκοσι τώρα). Δεν κρατήσαμε με ακρίβεια ποιος έφερε ποια παροιμία ή φράση, ξέρουμε όμως πως τη συλλογή έκαναν τη σχ. χρονιά 2006-2007 τα εξής παιδιά, που τότε ήταν στην Α? τάξη: Γιώργος, Μαρίνα, Ιωάννα, Νίκος, Άγγελος, Πηνελόπη, Γιώργος, Μάγδα, Σοφία, Αναστασία, Στράτος, Χρήστος.

Γενικά για την υγεία:

Δυο πολύ γνωστές:

Νους υγιής εν σώματι υγιεί.

Ένα μήλο την ημέρα τον γιατρό τον κάνει πέρα.

Λιγότερο γνωστές:

Κάλλιο φτωχός και υγιής παρά πλούσιος και ασθενής.

Η υγειά με κάν? και χαίρομαι/η υγειά και καμαρώνω.

Η αρρώστια μπαίνει με το τσουβάλι και βγαίνει με το κουτάλι.

Η αρρώστια έρχεται καβάλα και πεζή φεύγει.

Πρώτα απ? όλα η υγεία.

Η υγεία είναι πλούτος.

Υγεία και χαρά.

Τον χειμώνα η αρρώστια σίγουρα ορθοποδίζει.

Φθινοπωρινή αρρώστια δύσκολα γιατρεύεται.

Όπ? αρρωστήσει και ξαρρωστήσει στο πανηγύρι πάει.

Σημείωση δική μας: Θα φύγει ο κορωνοϊός και θα πάμε στο πανηγύρι, δε θα πάμε;;;

Για τον πολύτιμο ύπνο (που είναι μπόλικος στον καιρό της καραντίνας):

Ο ύπνος ύπνο φέρει.

Ο ύπνος τρέφει το παιδί.

Ο πολύς ύπνος και το πολύ φαΐ χοντραίνουν το μυαλό. (Παν μέτρον άριστον, αυτό δεν πρέπει να το ξεχνάμε.)

Θες δόξα και τιμή, μην κοιμάσαι την αυγή.

Ο ύπνος ο γλυκύς κάνει τον Νικόλα τη Λαμπρή να μην έχει βρακί.

Φοβού το βρέφος σαν γρυπνά, τον γέρο σαν κοιμάται.

Ο ύπνος τρέφει τα μωρά κι ο ήλιος τα μοσχάρια.

Όποιος πολύ κοιμάται καλορίζικος λογάται.

Για το πολύτιμο νερό:

Πιες νερό, να ?χεις το κεφάλι σου γερό.

Για τον πολύτιμο ήλιο:

Όπου μπαίνει φως δεν μπαίνει γιατρός.

Σπίτι που δεν το βλέπει ο ήλιος το βλέπει ο γιατρός.

Για το φαγητό:

Η πείνα βγάζει μάτια.

Η πείνα ανοίγει τα μάτια (σε σπρώχνει να βρεις τρόπο να εξασφαλίσεις κάτι να φας).

Τρώμε για να ζούμε, δε ζούμε για να τρώμε.

Η λαιμαργία πολλών κακών αιτία γίνεται.

Άμα κοπεί του γέρου το φαΐ, κόβονται κι οι μέρες του.

Το φαΐ κάνει φαρί και τον γέρο παλικάρι.

Αυτοσχέδια παροιμία των παιδιών:

Ένα τσιγάρο την ημέρα/τον γιατρό τον κάνει «έλα».

Και δυο γενικές, που μας δίνουν συμβουλές:

Έχε τους πόδας σου ζεστούς, την κεφαλήν σου κρύαν,

τον στόμαχόν σου ελαφρόν, γιατρόν δεν έχεις χρείαν.

Και:

Τη φοβιτσέα η μάνα καμίαν κι έκλαψεν (ποντιακή παροιμία). Δηλαδή: Αυτού που φοβάται  -και άρα προσέχει- η μάνα ποτέ δεν έκλαψε. Με άλλα λόγια, προσέχουμε την υγεία μας, για να την έχουμε. Αυτό, άλλωστε, δεν κάνουμε τόσον καιρό;;;

 

25/03/2020

Λεπτομέρειες

Αγαπητοί γονείς,

Οι κατευθύνσεις που μας έχει δώσει η Συντονίστρια Α/θμιας Εκπ/σης σχετικά με την εξ αποστάσεως εκπ/ση αυτό τον καιρό είναι οι εξής:

1.Υπάρχει η δυνατότητα της σύγχρονης και της ασύγχρονης εκπ/σης των μαθητών μας. Στο δημοτικό συστήνονται απλοί τρόποι εκπ/σης, όπως με μέηλ, τρόπο που επέλεξε το Σχολείο μας.

2. Ξεκαθαρίζουμε ότι η ζωντανή διδασκαλία, το κανονικό σχολείο, δεν μπορεί ούτε να αντικατασταθεί ούτε να υποκατασταθεί  από την καλύτερη εξ αποστάσεως διδ/λία.

3. Δεν προχωράμε παρακάτω στην ύλη και δεν παραδίδουμε νέο μάθημα. Αυτό που μας προτείνεται είναι δημιουργικές δραστηριότητες, με στόχο να μείνει ο μαθητής συνδεδεμένος με τη σχολική διαδικασία. Εμείς λέμε ότι και οι επαναληπτικές εργασίες καλό θα κάνουν στους μαθητές μας και θα τα βοηθήσουν να πιάσουν το νήμα ευκολότερα, όταν με το καλό επιστρέψουν στο σχολείο-ευχόμαστε το γρηγορότερο!!!                                                 Από το Σχολείο

1η άσκηση στο μάθημα της Γλώσσας (26/3/2020)

Λεπτομέρειες

1η άσκηση στο μάθημα της Γλώσσας (26/3/2020)

Αγαπημένα μας παιδιά,

Όταν γύρω στις 10 Μαρτίου ανακοινώθηκε πως τα σχολεία μας θα έκλειναν για 14 μέρες, εμείς οι δάσκαλοι μουδιάσαμε, γιατί, καθώς δεν είχαμε ζήσει ως τώρα μια τέτοια κατάσταση, καταλάβαμε αμέσως πόσο σοβαρά ήταν τα πράγματα.

Κάποιοι από εσάς, αρχικά, λυπηθήκατε που θα χάνατε τη γυμναστική της άλλης μέρας, άλλοι την εκδρομή που επίμονα και επί μέρες ζητούσατε και σας είχαμε υποσχεθεί, άλλοι που θα χάνατε την προπόνηση στο λατρεμένο σας ποδόσφαιρο. Όπως συνηθίζεται, μονάχα οι δάσκαλοι, αλλά κι οι γονείς σας λυπήθηκαν για τα μαθήματα που θα χάνονταν.

Μα το πράγμα προχώρησε περισσότερο και τα μαθήματα διακόπηκαν για πιο πολύ καιρό. Κι εσείς κλειστήκατε μέσα για τα καλά, μην ξέροντας πώς να διαχειριστείτε τον άφθονο χρόνο σας. Θυμάστε που σας έλεγα πως είχα διαβάσει πως ένα από τα επαγγέλματα που θα ανθούσαν στο μέλλον είναι «σύμβουλος διαχείρισης του χρόνου» των πελατών του; Θα φτάναμε δηλαδή σε σημείο να μην ξέρουμε αυτό το τόσο σημαντικό πώς. Ε, όλον αυτό τον καιρό αντιμετωπίσατε αυτό το όχι απλό πρόβλημα με συμβούλους σας τους γονείς σας, ελπίζω να τα καταφέρατε καλά κι εύχομαι να τα καταφέρετε ακόμα καλύτερα από δω και πέρα, ένας Θεός ξέρει ως πότε.

Και τώρα στην πρώτη μας άσκηση Γλώσσας, που απευθύνεται στους μεγαλύτερους μαθητές του Σχολείου μας.

1.Σας ζητούμε να διαβάσετε προσεχτικά τις παρακάτω γραμμένες με μεγαλύτερα γράμματα προτάσεις, προσέχοντας ιδιαιτέρως τις σκούρες λέξεις:

 

*Αυτό που συμβαίνει ήταν ξαφνικό κι απρόσμενο, ήταν αναπάντεχο κι απροσδόκητο.

Οι 4 αυτές λέξεις είναι επίθετα και χαρακτηρίζουν κάτι που δεν  περίμενε κανείς να συμβεί.

*Αυτό που ζούμε είναι πρωτοφανές και πρωτόγνωρο.

Άλλα δύο επίθετα που αναφέρονται σε κάτι που ζούμε για πρώτη φορά. Μακάρι να ήταν μονάχα πρωτάκουστο, δηλαδή να το ακούγαμε για πρώτη φορά, όταν ακούς κάτι, δε σημαίνει οπωσδήποτε πως το ζεις κιόλας.

*Για να το αντιμετωπίσουμε, επιβλήθηκε ο περιορισμός, ο αποκλεισμός κι ο εγκλεισμός μας στο σπίτι μας.

Πρόκειται για 3 ουσιαστικά που δε γνωρίζαμε ως τώρα και τα μάθαμε από την ανάγκη να ζήσουμε.

*Τέλος για την ώρα, για να μη μας πέσει βαρύ το πρώτο μάθημα, ακούσαμε πολλές φορές κι από πολλούς τρεις πολύ σπουδαίες λέξεις, 3 ουσιαστικά: χρέος, καθήκον, υποχρέωση.

Ακούσαμε πως έχουμε χρέος, υποχρέωση, καθήκον να προστατεύσουμε τους παππούδες και τις γιαγιάδες μας, που κινδυνεύουν περισσότερο από τον φοβερό και τρομερό ιό, που πριν από λίγο καιρό γνωρίσαμε και μακάρι να εξαφανιστεί γρήγορα!

 

2.Σε καθεμιά από τις παραπάνω φράσεις, οι γραμμένες με σκούρα γράμματα λέξεις είναι συνώνυμες μεταξύ τους. Είναι λέξεις που τις ακούτε όλες αυτές τις μέρες, καιρός να τις  μάθετε καλά. Μπορείτε να τις γράψετε σε τετράδιό σας σαν αντιγραφή, να μάθετε πώς γράφονται, ώστε να τις χρησιμοποιείτε κι εσείς στον (προφορικό και γραπτό) λόγο σας.

 

3. Μπορείτε να γράψετε μια πρόταση με μία από την κάθε παρέα των συνώνυμων λέξεων. Αυτό σημαίνει πως έχετε να γράψετε 5 προτάσεις, δεν είναι καθόλου πολλές, έτσι δεν είναι;

Γράψε μία δική σου πρόταση με όποια από τις παρακάτω λέξεις της παρένθεσης προτιμάς:

(ξαφνικό, απρόσμενο, αναπάντεχο, απροσδόκητο)

??????????????????????????????????????????????????????????????????????????

(πρωτοφανές, πρωτόγνωρο)

??????????????????????????????????????????????????????????????????????????.

(περιορισμός, αποκλεισμός, εγκλεισμός)

??????????????????????????????????????????????????????????????????????????..

(χρέος, υποχρέωση, καθήκον)

??????????????????????????????????????????????????????????????????????????.

(φοβερός, τρομερός)

?????????????????????????????????????.

?????????????????????????????????????..

4. Γράψε τώρα κι εσύ ένα δικό σου (όχι από τα παραπάνω) επίθετο για να χαρακτηρίσεις την κατάσταση που ζούμε: ???????????????????

Σ.Ε.

 

 

ΠΡΩΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΓΛΩΣΣΑΣ

Λεπτομέρειες

Περιμένοντας τα μέηλ σας και λόγω των ημερών, να ξεκινήσουμε μ' ένα μάθημα Γλώσσας. Αν τα σχολεία λειτουργούσαν, θα κάναμε σήμερα τη γιορτή μας για το 1821, αλλά από την περασμένη εβδομάδα θα είχαμε αρχίσει μέσα στις τάξεις και στο πλαίσιο της Γλώσσας,της Ευέλικτης Ζώνης, αλλά και της Ιστορίας(στην Στ' τάξη, που θα 'κανε και τη γιορτή). Υπάρχουν τα επίκαιρα κείμενα στο τέλος του βιβλίου Γλώσσας κάθε τάξης, υπάρχουν σχετικά κείμενα στο Ανθολόγιο κάθε τάξης, αλλά υπάρχει και η δυνατότητα των δασκάλων να κάνουν με τα παιδιά κείμενα δικής τους επιλογής. Αυτό, το τελευταίο, θα κάνουμε φέτος από εδώ, από την ιστοσελίδα του Σχολείου μας.
Λόγω των εντελώς ιδιαιτέρων συνθηκών φέτος, επιλέγουμε κείμενα που αναφέρονται στο πολιορκημένο Μεσολόγγι. Ξεκινάμε με ένα κατανοητό από τους μεγαλύτερους μαθητές μας κείμενο του εθνικού μας ποιητή Διονυσίου Σολωμού. Προέρχεται από το πεζό του "Η γυναίκα της Ζάκυνθος", κεφ. 3:

Οι Μισολογγίτισσες

1 Και εσυνέβηκε αυτές τες ημέρες οπού οι Τούρκοι επολιορκούσαν το Μισολόγγι, και συχνά ολημερνίς και κάποτε οληνυχτίς έτρεμε η Ζάκυθο από το κανόνισμα το πολύ.
2 Και κάποιες γυναίκες Μισολογγίτισσες επερπατούσαν τριγύρω γυρεύοντας για τους άνδρες τους, για τα παιδιά τους, για τ? αδέλφια τους που επολεμούσανε.
3 Στην αρχή εντρεπόντανε νά βγουνε και επροσμένανε το σκοτάδι για ν? απλώσουν το χέρι, επειδή δεν ήτανε μαθημένες. (...)
6 Αλλά όταν επερισσέψανε οι χρείες εχάσανε την ντροπή, ετρέχανε ολημερνίς.
7 Και όταν εκουραζόντανε εκαθόντανε στ? ακρογιάλι κι ακούανε, γιατί εφοβόντανε μην πέσει το Μισολόγγι.
8 Και τες έβλεπε ο κόσμος να τρέχουνε τα τρίστρατα, τα σταυροδρόμια, τα σπίτια, τα ανώγια και τα χαμώγια, τες εκκλησίες, τα ξωκλήσια γυρεύοντας.
9 Και ελαβαίνανε χρήματα, πανιά για τους λαβωμένους.
10 Και δεν τους έλεγε κανένας το όχι, γιατί οι ρώτησες των γυναικών ήτανε τες περσότερες φορές συντροφευμένες από τες κανονιές του Μισολογγιού και η γη έτρεμε αποκάτου από τα πόδια μας.
11 Και οι πλέον πάμφτωχοι εβγάνανε το οβολάκι τους και το δίνανε και εκάνανε το σταυρό τους κοιτάζοντας κατά το Μισολόγγι και κλαίοντας.

Και για τα μικρότερα παιδιά μας και πάλι Διονύσιος Σολωμός από τους Ελεύθερους Πολιορκημένους (ποίημα):

Ψυχή μεγάλη και γλυκειά, μετά χαράς σ? το λέω:
Θαυμάζω τες γυναίκες μας και στ? όνομά τους μνέω*.(...)
Και βλέπω πέρα τα παιδιά και τες αντρογυναίκες
γύρω στη φλόγα π' άναψαν, και θλιβερά τη θρέψαν
μ' αγαπημένα πράματα και με σεμνά κρεβάτια,
ακίνητες, αστέναχτες, δίχως να ρίξουν δάκρυ·
και 'γγίζ' η σπίθα τα μαλλιά και τα λιωμένα ρούχα.

*μνέω= ορκίζομαι

   

Νέες Τεχνολογίες

   

Περιβαλλοντική Εκπαίδευση